Verksamheten |
![]() |
![]() |
![]() |
Kaspers verksamhet.Barnen ska ha roligt tillsammans på Förskolan KasperLekens betydelse för inlärning kan inte nog värderas. Vad vi betonar i vår verksamhet är naturen, språket och motoriken. Allra viktigast för oss är hur barnen behandlar varandra ! Vi arbetar därför nu ännu mera med EQ, dvs emotionell intelligens. EQ-metodens 5 steg: självkännedom, empati, ansvar, kommunikation och konflikthantering. Alla känslor är tillåtna - men inte allt beteende! Det är förskolans och föräldrarnas gemensamma ansvar att sätta gränser för vad som kan accepteras i en barngrupp.
Utevistelsen är ett viktigt inslag i Kaspers vardag. Vår närmaste omgivning innefattar såväl pulkabacke och skridskoplan vintertid som flera skogsbackar och naturområden.Knyttebarnen går till myrstacken och Mullebarnen till Kappstaskogen. En gång i veckan går alla barnen tillsammans till någon skogsglänta för att ha "Sångstund i skogen" .Utevistelsen blir extra lång för de minsta barnen som även sover utomhus i varma sovsäckar i vagnarna.Motoriken tränar vi förutom i skogen även inomhus med gymnastik en dag i veckan. Språket är mycket viktigt för barnens utveckling, därför arbetar vi mycket med sånger, rim och ramsor och sagoberättelser. I den dagliga samlingen samtalar vi om aktuella ämnen. Barnen får lära sig att argumentera för olika saker. De spelar teater för sina föräldrar varje sommaravslutning.
EQ-tavlorna hjälper barnen att uttrycka sinaolika känslor.Vi använder också handdockor när vi firar barnensfödelsedagar och i det pedagogiska arbetet.Målet för vårt arbete är en socialt fungerandebarngrupp som är omtänksam och empatisk.
|